Utbildningar

cocktailskolans baristautbildning

Barista Basic

Denna kurs ingår i vår bartenderutbildning men kan sökas till som en separat kurs.

Passar till dig som ska söka jobb eller redan jobbar i branschen eller för dig som vill bli en hemmabarista av hög klass.

Kaffets historia: Kursen ger dig grundläggande kunskaper om kaffets historia om dess framställning, olika kaffearter, kaffets odling och ursprung.

Kvarnen: Själva malningen av kaffebönorna är ett av de viktigaste momenten för att få det perfekta kaffet.

Espressomaskinen: Vi tränar på kaffemaskinen, lär oss dess inställning och funktion, dosering och tamping, samt rengörning.

Mjölken: Mjölken och dess skumningsteknik.

Kaffemeny: Genomgång av traditionell kaffemeny.

Vi lär oss grunderna i mönsterteknik - Latte Art, vi får se och själva träna lite på hantverket. Latte Art är konsten att skapa mönster i lattens skum, ni får tips och förståelse för hur man gör dessa mönster.

Utbildningen hålls på härligt mysiga Cocktailskolan, Bohusgatan 2 som har ett centralt läge vid Heden.

Klicka här för att anmäla dig till Barista Basic

Priser och övrig information

Tid: 18.00 - 21.00
Kursavgift: 1690:- per kurs inkl. moms
Kursledare är Joachim Ditlevsen, Barmästare och Barista

Du erhåller ett diplom efter avslutad kurs.
Inga förkunskaper krävs.

Välkommen!

Barista Advanced

Kursen är till dig som vill utveckla dina baskunskaper, du kanske ska söka jobb eller du kanske redan jobbar i branschen.
Vi fördjupar oss i kaffets historia och lär oss vad som är viktigt när man gör kaffe. Olika sorters mjölk och skumningsteknik.

Kaffemaskinen: Kursen ger dig en fördjupning i espressohantverket och vi jobbar ännu mera vid kaffemaskinen. Vi utvecklar och finslipar tekniken bakom maskinen.

Vi tränar mer med Latte-Art-tekniken och lär oss göra vackra mönster i både kopp och glas.
Bakom dessa vackra mönster ligger mycket träning.

Klicka här för att anmäla dig till Barista Advanced

Priser och övrig information

Tid: 18.00 - 21.00
Kursavgift: 1690:- per kurs inkl. moms
Kursledare är Joachim Ditlevsen, Barmästare och Barista

Du erhåller ett diplom efter avslutad kurs.
Krav: Barista Basic eller liknande kunskap/erfarenhet.

Välkommen!